Keynote: Rijksmuseum – De kunst van het loslaten

Musea zijn traditioneel intern georiënteerd, gericht op het verwerven en behouden van hun collectie. En de externe blik was vaak gericht op een publiek van liefhebbers. Vaak gesubsidieerd oor de staat, was er weinig aanleiding om echt te kijken wat het publiek wil

Het Rijksmuseum heeft de afgelopen 15 jaar flink geinvesteerd in het bereiken van een breed publiek. Door bezoek laagdrempeliger te maken en door de collectie op verwachte en onverwachte plekken te tonen en door aan te moedigen dat publiek zelf aan de slag gaat.

Wat betreft digitalisering van de collectie loopt het Rijksmuseum voorop in de museale wereld. 350.000 high res beelden van de collectie zijn gratis te downloaden op de museum website in Rijksstudio en vrij te gebruiken voor iedereen. Het Rijksmuseum schrijft elke twee jaar een internationale designwedstrijd uit, Rijksstudio Award. Wat is de impact van het volledig vrijgeven van de collectie? Wat betekent dit voor het trekken van bezoek? Hoe kan het Rijksmuseum gebruik maken van de ontwikkelingen op digitaal vlak.

In deze presentatie zien we verschillende cases van het Rijksmuseum waarin het de collectie openstelt en een breed, internationaal publiek bereikt en de merkwaarde verhoogt.

Keynotes
Locatie: Podium 1 Tijd: 15:55 - 16:35 Linda Volkers